Chcete nahlásit korupci? Stát Vás ochrání a ještě Vám dá odměnu!
Publikace občanského sdružení Oživení O nás s námi - Ochrana oznamovatelů (whistleblowerů) v české realitě a ve srovnání s dalšími zeměmi.Oživení o. s.
Plán zněl jasně. Najít pokud možno dva oznamovatele od každé z kategorií: státní správa, místní samospráva, politické strany/politici, polostátní instituce, soukromé organizace, bezpečnostní složky a soudy a uskutečnit s nimi rozhovor. Zeptat se jich na podrobnosti jejich oznámení – co oznamovali, jakým způsobem, na koho se obraceli na pracovišti i mimo něj a jak se bránili. Našli jsme je a naplánovali zhruba 3 rozhovory týdně.
Rozhovor č. 1: ztráta zaměstnání, fyzický útok, trestní oznámení na oznamovatele.
,,Své práci, která mne naplňovala a dobře živila, jsem obětoval všechno, dal jsem vše na oltář. Dnes jsem trestně stíhán, pomohl jsem ke ztrátě rodinné firmy a řadu lidí jsem připravil o zaměstnání. Sám vím, kde je pravda, ale vysvětlete to mojí babičce.“
Další dva rozhovory naplánované na stejný týden jsem již zrušila. Najednou totiž nešlo jen o pouhý sběr dat k analýze, ale o osobní výpovědi lidí, kteří pro veřejný zájem riskovali zájmy vlastní. Lidí, kteří jsou často ponecháni napospas osudu - média leckdy informují o jejich odvaze, zatímco oni splácí dluhy, hledají zaměstnání a chodí k soudu.
Týden naší psychické rekonvalescence a jede se dál.
,,Dobrý den, posaďte se. Dáte si čaj, kávu, vodu.
Nic, díky. A k čemu vlastně ta analýza bude“?
Rozhovory č. 2.- 12.
,,Neviděl jsem jinou možnost než věc oznámit, byla to výzva a věc osobní integrity.“
,,Je třeba lidem říkat narovinu, že oznámením končí, že to dělají pro své děti a pro společnost. Jedná se o sebevražednou misi pro ozdravení společnosti.“
„I když jsem nedokázal dodržením úředního postupu nic změnit a odešel jsem, posílilo mě to. Vím jasně, za jakými hodnotami si stojím. Tato doba potřebuje idealisty a já jím i přes všechny tyto události zůstal.“
,,Změnilo to mé vnímání. Nejsem zvyklá na podobný způsob jednání, který decimuje víru v lidi, politiku i spravedlnost. Rozhodilo mi to hodnoty.“
,,Bylo hůř a lidé se také bránili. Není možné tomu ustupovat.“
„Poctivost a slušnost nevylučuje iniciativu a odvahu.“
„Mysleli si, že se budu bát jako ostatní, nevěřili, že se jim postaví žena.“
„Obyčejný občan neví, co dělat s věcmi, které má často přímo před sebou.“
„Moje angažovanost neklesla, spíše naopak. I kdyby mě vyhodili, neodradilo by mě se tomu dále věnovat. Nemám strach.“
„Já i moje žena jsme ztratili práci, děti musely najít zaměstnání daleko mimo vliv Libereckého kraje. Profesně mě to odstřelilo, běžní známí se s námi nestýkají, lidi se s námi bojí mluvit.“
„Má to význam a fakt je to možné.“
Jedni je považují za práskače či blázny, jiní za hrdiny. Ať už čtenář tohoto textu patří do kterékoliv kategorie, jedno je jisté. Lidé, kteří se rozhodli nezavírat oči před porušením pravidel - ať už těch právních nebo morálních, se stali skupinou občanů, jež stojí osamocena v koutě. Skupinou na niž se zapomnělo, která je ustavičně přehlížena, umlčována či ostrakizována.
K čemu teda ta analýza je?
V České republice neexistuje žádný právní předpis, který by problematiku oznamovatelů upravoval. Pár pokusů a návrhů bylo, ale žádný se neopíral o data z praxe. Nikdo se zatím oznamovatelů neptal, jak, co fungovalo nebo nefungovalo. Na základě výsledků naší analýzy navrhujeme řadu doporučení, které vyplynuly z praktických zkušeností oznamovatelů.
- definování pojmů whistleblowing a oznamovatel,
- měly by být zavedeny efektivní interní a externí mechanismy oznámení,
- ustanovení instituce, která bude za šetření případů zodpovídat, minimálně v rovině koordinace různých institucí a spolupráce s oznamovatelem v průběhu šetření,
- ochrana oznamovatele musí pokrývat různá odvetná opatření i systém kompenzací,
- kvalitní informační kampaň pro veřejnost.
V nadcházejících měsících tato doporučení představíme zákonodárcům a zasadíme se o vznik funkčních mechanismů ochrany oznamovatelů.
Přečtěte si příběhy lidí, kteří jsou někdy trefně označováni jako kamikadze, a podívejte se, jak si stojí jednotlivé země v ochraně oznamovatelů. Podrobně jsme zpracovali odpovědi na více než 30 otázek 40 oznamovatelů. Stručně: Všude plus mínus podobná bída, oznamovatelé jsou v tom sami.
Publikace je ke stažení v elektronické formě zde.
Publikace vznikla za finanční podpory Nadačního fondu pro boj proti korupci.
Za Oživení o. s.
Franková Lenka
lenka.frankova@oziveni.cz
tel.: 776 818 765
[1] České republice, Estonsku, Polsku, Slovensku a Maďarsku.
Jan Jirka
Podali jsme trestní oznámení na radní v Jablonci nad Nisou za schválení uzavření krajně nevýhodného dodatku k mandátní smlouvě
Radní města Jablonce nad Nisou schválili ke konci roku 2012 krajně nevýhodný dodatek k mandátní smlouvě uzavřené se společností RIA Reality, a.s. Nabyli jsme podezření, že tímto jednáním způsobili městu škodu cca 6 mil.Kč.
Jan Jirka
Do České republiky přichází GlobaLeaks. Bezpečný nástroj pro oznamování korupce.
Protikorupční organizace Oživení spustila v České republice praktický nástroj pro bezpečné a anonymní oznamování korupčního jednání GlobaLeaks, který chrání identitu oznamovatelů i obsah jejich oznámení.
Jan Jirka
Kdo bude kontrolovat politiky? Politici sami nebo nikdo.
Tak nějak vypadá diskuse nad kontrolou financování politických stran. Po více jak půl roce se koaliční rada před nedávnem konečně odhodlala k projednávání návrhu, který v prvním pololetí 2014 připravilo Ministerstvo vnitra. Na české poměry převratně navrhuje nezávislý dohledový orgán. A ten by teď mohl kontrolovat i majetková přiznání politiků.
Jan Jirka
Chraňte whistleblowery, pro veřejnou kontrolu jsou nezbytní. Vzkazuje Evropský Parlament.
Podle Evropského Parlamentu je nezbytné, aby státy chránily oznamovatele nekalých praktik (whistleblowery).
Jan Jirka
Řízení největších dopravních podniků je v režii politických stran
Oživení zpracovalo analýzu 5 největších dopravních podniků v ČR, mezi které se řadí i Dopravní podnik města Brna, a.s. (DP Brno). Na základě provedené analýzy jsme vypracovali taktéž manuál nabízející seznam doporučených řešení pro lepší kontrolu městských společností ze strany zastupitelů i široké veřejnosti.
Jan Jirka
Kontrola financování stran:totalitní praxe či demokratický standard
Premiér Sobotka označil úřad, který by dohlížel na financování politických stran a kontroloval dodržování zákonných povinností, za totalitní praktiku (na schůzce s Rekonstrukcí státu 26.1.2015) . Pokud by tomu tak bylo, pak by „totalitních“ byla řada západoevropských demokracií. A nejen těch, ze zemí Visegradu jsme jediní, kdo dohledový orgán zatím nemá. A i dál na východ, třeba v Estonsku, orgán dohledu mají také. Jenže kontrola financování politických stran se českým politikům nelíbí, a proto je politické rozhodnutí o kontrolním úřadu v rámci připravené novely zákona odkládáno už několik měsíců.Poslední zpráva zní, že rozhodnout má koaliční rada tuto středu.
Jan Jirka
Ministerstvo vnitra: Zlepšení přístupu k informacím? Tak určitě…
27. listopadu 2014 uspořádalo Ministerstvo vnitra konferenci na téma „Právo na informace versus jejich ochrana“, na níž bylo projednáváno další směřování informačního práva v České republice. Ve stejnou dobu ovšem to samé ministerstvo navrhlo, aby novela zákona o svobodném přístupu k informacím byla vypuštěna z Plánu legislativních prací vlády a to do konce roku 2015. Jako důvod uvedlo probíhající „malou novelu“ k implementaci evropské směrnice, která se ovšem ve skutečnosti nijak nedotýká svobodného přístupu k informacím, resp. jeho zlepšení. Jak si takový postoj vysvětlit? Zřejmě se jedná o v politice již tradiční pozici: snažíme se, ale dejte nám čas – nejlépe do dalších voleb.
Jan Jirka
Jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ne/chrání soutěž
Na začátku byla soutěž o veřejnou zakázku na dodání zdravotnického zařízení. Do soutěže se přihlásily jediné dvě společnosti, společnost H. a společnost M. Společnost H. je přitom jediným společníkem společnosti M. Společnosti poté předložily „vzájemně si konkurující nabídky“. Mělo to svou výhodu, společnosti byly ušetřeny nervům, kdo to tentokrát „vyhraje“. Dle Oživení ukázkový příklad zakázané dohody mezi soutěžiteli tzv. bid riggingu. Dle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále také „ÚOHS“) jednání, které je v souladu se zákonem.
Jan Jirka
Hledá se starosta 21. století nebo úředník rekordman
Znáte starosty či zastupitele, kteří nemají na úřadech rekordmany a kteří transparentnost skutečně podporují? Potřebujeme jejich jména.
Jan Jirka
Služební zákon na pokračování a imaginární generální ředitelství
Nejednotnost koalice, návrh Policejní akademie jako jediné vzdělávací instituce, další otázky a stále nefungující generální ředitelství, které má metodicky i organizačně implementaci služebního zákona zajistit. To přináší další díl projednávání novely služebního zákona ve Sněmovně.
Jan Jirka
Na základě čeho rozhoduje vláda? Občané: Nemáte oprávnění
V elektronická knihovně připravované legislativy jsou po „vylepšeních“ vlády v demisi veřejnosti přístupné jen některé dokumenty, ač cílem Portálu ODok je „přinášet uživatelům ucelené informace zejména o vládní legislativě a legislativním procesu vládních dokumentů“. Pokud se chcete seznámit s podklady pro rozhodnutí či návrzích zákonů, které byly ještě před pár měsíci běžně k dispozici včetně předkládacích a důvodových zpráv i připomínek z mezirezortu, máte smůlu. Zejména to platí o novějších dokumentech. Vysvětlení, proč některé podklady dohledáte a jiné ne, chybí.
Jan Jirka
Babišovo kuře aneb jak se prolhat do Poslanecké sněmovny
Andrej Babiš svými kroky popírá prohlášení Rekonstrukce státu, pod které se podepsal.
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 490x