Chraňte whistleblowery, pro veřejnou kontrolu jsou nezbytní. Vzkazuje Evropský Parlament.
K zajištění veřejné kontroly jak národních vlád, tak institucí EU i jejich fungování, je podle Evropského Parlamentu nezbytná dobrá legislativa k ochraně whistleblowerů, přístupu k informacím i transparentnosti lobbyingu. Minulou středu svou rezolucí vyzval Evropskou komisi, aby příslušné právní předpisy prosazovala.
Ti méně bystří mohou uvedenou výzvu považovat za „diktát“ Evropského parlamentu. Ti ostatní budou ovšem napjatě sledovat, zda se tato výzva stane pouhou proklamací nebo se i u nás dočkáme adekvátní ochrany osob, které se rozhodly chránit veřejný zájem.
Proč? Pár čísel…
V celosvětovém průzkumu hospodářské kriminality provedeném společností PricewaterhouseCoopers Global, 23 % respondentů, kteří ve společnostech čelili závažné hospodářské trestné činnosti, uvedlo, že jednání byla odhalena pomocí systému pro oznamovatele (anonymní linkou, helplines, atp.) nebo nahlášením uvnitř organizace (PWC 2014). Obdobně výzkum provedený KMPG ukazuje, že mezi případy hospodářské kriminality z celkových 596 analyzovaných bylo 19 % případů odhaleno oznamovateli (KPMG 2014). I Česká republika již zná příklady, kdy oznámení vedlo k odhalení trestné činnosti a jejímu následnému potrestání.
Oznamovatelé nekalých jednání ovšem často čelí odplatě za své jednání. Česká společnost se k nim staví minimálně rozpačitě - většinou ve škále od negativního vnímání oznamovatelů jako práskačů, přes jistou dávku pohrdání a značkování oznamovatelů za blázny, až po případy glorifikace oznamovatelů za hrdiny.
Jak chráníme oznamovatele u nás
V České republice doposud neexistuje žádný právní předpis, který by komplexně upravoval problematiku oznamovatelů nekalých jednání[1]. Na rozdíl od např. Velké Británie, Irska, Lucemburska, Rumunska, Slovinska a od nového roku i sousedního Slovenska, kde se oznamovatelé nekalých jednání těší komplexní legislativní ochraně.
Přestože byl v roce 2013 vytvořen věcný návrh a následně paragrafové znění zákona na ochranu oznamovatelů, u návrhu zůstalo, nebyl vládě ani předložen (částečně pro ochod jeho iniciátorky, tehdejší místopředsedkyně Vlády Karolíny Peake).
Současná Vláda v aktuální Koncepci boje s korupcí a Akčním plánu na rok 2015 formulovala naopak jako jednu ze čtyř priorit vládního boje s korupcí legislativní řešení ochrany oznamovatelů korupce. Za tímto účelem byla zřízena pracovní komise předsedy Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí k whistleblowingu.
Částečnou ochranu oznamovatelů připravuje Ministerstvo vnitra. To v těchto dnech pracuje na textu nařízení Vlády k ochraně oznamovatelů vyplývající ze služebního zákona.Týkat se tedy bude jen státních zaměstnanců.
Pomáháme oznamovatelům
Přestože v současné chvíli neexistuje konkrétní legislativní představa, není možné rezignovat na pomoc oznamovatelům ve stávajících podmínkách.
Bezplatná právní poradna Oživení přijímá podněty týkající se korupce především emailem poradna@oziveni.cz, nebo telefonicky, poštou apod. Právní poradna je pro oznamovatele často prvním kontaktním místem. Konzultace jim pomáhají se zorientovat v možnostech dalšího postupu. Je jim nabídnuta konkrétní pomoc při řešení jejich kauzy, zpracování podání či asistence při medializaci jejich případu apod.
A nejen to. Pro oznamovatele právě připravujeme a v první polovině roku spustíme v ČR vůbec první možnost důvěrného podání přes zabezpečené webové rozhraní GlobalLeaks , které garantuje anonymitu oznamovatelů a ztransparentní proces vyřízení jejich podnětů.
V rámci členství v pracovní komisi předsedy Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí k whistleblowingu se budeme i nadále snažit podpořit funkční legislativní řešení.
Zároveň realizujeme a nabízíme školení pro zástupce veřejné správy i soukromého sektoru, jak nastavit interní mechanismy oznámení (help lines, otevřených linek) v rámci organizace, aby oznámení mohla mít preventivní efekt, tzn., aby se případným škodám předešlo.
Autorka článku: Franková Lenka, lenka.frankova@oziveni.cz
[1] Ochrany oznamovatelů se částečně dotýkají ustanovení např. zákoníku práce, trestního řádu a některých dalších. K tomu blíže: www.bezkorupce.cz/wp-content/uploads/2013/08/ochrana-oznamovatelu-whistlebloweru-analyza-oziveni.pdf
Jan Jirka
Podali jsme trestní oznámení na radní v Jablonci nad Nisou za schválení uzavření krajně nevýhodného dodatku k mandátní smlouvě
Radní města Jablonce nad Nisou schválili ke konci roku 2012 krajně nevýhodný dodatek k mandátní smlouvě uzavřené se společností RIA Reality, a.s. Nabyli jsme podezření, že tímto jednáním způsobili městu škodu cca 6 mil.Kč.
Jan Jirka
Do České republiky přichází GlobaLeaks. Bezpečný nástroj pro oznamování korupce.
Protikorupční organizace Oživení spustila v České republice praktický nástroj pro bezpečné a anonymní oznamování korupčního jednání GlobaLeaks, který chrání identitu oznamovatelů i obsah jejich oznámení.
Jan Jirka
Kdo bude kontrolovat politiky? Politici sami nebo nikdo.
Tak nějak vypadá diskuse nad kontrolou financování politických stran. Po více jak půl roce se koaliční rada před nedávnem konečně odhodlala k projednávání návrhu, který v prvním pololetí 2014 připravilo Ministerstvo vnitra. Na české poměry převratně navrhuje nezávislý dohledový orgán. A ten by teď mohl kontrolovat i majetková přiznání politiků.
Jan Jirka
Řízení největších dopravních podniků je v režii politických stran
Oživení zpracovalo analýzu 5 největších dopravních podniků v ČR, mezi které se řadí i Dopravní podnik města Brna, a.s. (DP Brno). Na základě provedené analýzy jsme vypracovali taktéž manuál nabízející seznam doporučených řešení pro lepší kontrolu městských společností ze strany zastupitelů i široké veřejnosti.
Jan Jirka
Kontrola financování stran:totalitní praxe či demokratický standard
Premiér Sobotka označil úřad, který by dohlížel na financování politických stran a kontroloval dodržování zákonných povinností, za totalitní praktiku (na schůzce s Rekonstrukcí státu 26.1.2015) . Pokud by tomu tak bylo, pak by „totalitních“ byla řada západoevropských demokracií. A nejen těch, ze zemí Visegradu jsme jediní, kdo dohledový orgán zatím nemá. A i dál na východ, třeba v Estonsku, orgán dohledu mají také. Jenže kontrola financování politických stran se českým politikům nelíbí, a proto je politické rozhodnutí o kontrolním úřadu v rámci připravené novely zákona odkládáno už několik měsíců.Poslední zpráva zní, že rozhodnout má koaliční rada tuto středu.
Jan Jirka
Ministerstvo vnitra: Zlepšení přístupu k informacím? Tak určitě…
27. listopadu 2014 uspořádalo Ministerstvo vnitra konferenci na téma „Právo na informace versus jejich ochrana“, na níž bylo projednáváno další směřování informačního práva v České republice. Ve stejnou dobu ovšem to samé ministerstvo navrhlo, aby novela zákona o svobodném přístupu k informacím byla vypuštěna z Plánu legislativních prací vlády a to do konce roku 2015. Jako důvod uvedlo probíhající „malou novelu“ k implementaci evropské směrnice, která se ovšem ve skutečnosti nijak nedotýká svobodného přístupu k informacím, resp. jeho zlepšení. Jak si takový postoj vysvětlit? Zřejmě se jedná o v politice již tradiční pozici: snažíme se, ale dejte nám čas – nejlépe do dalších voleb.
Jan Jirka
Jak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ne/chrání soutěž
Na začátku byla soutěž o veřejnou zakázku na dodání zdravotnického zařízení. Do soutěže se přihlásily jediné dvě společnosti, společnost H. a společnost M. Společnost H. je přitom jediným společníkem společnosti M. Společnosti poté předložily „vzájemně si konkurující nabídky“. Mělo to svou výhodu, společnosti byly ušetřeny nervům, kdo to tentokrát „vyhraje“. Dle Oživení ukázkový příklad zakázané dohody mezi soutěžiteli tzv. bid riggingu. Dle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále také „ÚOHS“) jednání, které je v souladu se zákonem.
Jan Jirka
Chcete nahlásit korupci? Stát Vás ochrání a ještě Vám dá odměnu!
APRÍL! Měla to být taková normální analýza poukazující na problémy oznamovatelů korupce (whistleblowerů) či jiných nekalých jednání v 5 evropských zemích.[1] Jenže, jak napsat analýzu o lidech, jejichž potřeby vůbec neznáme? Kdo tito lidé jsou? Je to parta permanentních buřičů či kverulantů, zarytí celoživotní bojovníci za spravedlnost nebo kdo vlastně?
Jan Jirka
Hledá se starosta 21. století nebo úředník rekordman
Znáte starosty či zastupitele, kteří nemají na úřadech rekordmany a kteří transparentnost skutečně podporují? Potřebujeme jejich jména.
Jan Jirka
Služební zákon na pokračování a imaginární generální ředitelství
Nejednotnost koalice, návrh Policejní akademie jako jediné vzdělávací instituce, další otázky a stále nefungující generální ředitelství, které má metodicky i organizačně implementaci služebního zákona zajistit. To přináší další díl projednávání novely služebního zákona ve Sněmovně.
Jan Jirka
Na základě čeho rozhoduje vláda? Občané: Nemáte oprávnění
V elektronická knihovně připravované legislativy jsou po „vylepšeních“ vlády v demisi veřejnosti přístupné jen některé dokumenty, ač cílem Portálu ODok je „přinášet uživatelům ucelené informace zejména o vládní legislativě a legislativním procesu vládních dokumentů“. Pokud se chcete seznámit s podklady pro rozhodnutí či návrzích zákonů, které byly ještě před pár měsíci běžně k dispozici včetně předkládacích a důvodových zpráv i připomínek z mezirezortu, máte smůlu. Zejména to platí o novějších dokumentech. Vysvětlení, proč některé podklady dohledáte a jiné ne, chybí.
Jan Jirka
Babišovo kuře aneb jak se prolhat do Poslanecké sněmovny
Andrej Babiš svými kroky popírá prohlášení Rekonstrukce státu, pod které se podepsal.
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 490x